•  

    Operatie Chastise

    Operatie Chastise, die werd uitgevoerd tijdens de Tweede Wereldoorlog op 17 mei 1943. Voor de operatie werd speciaal de stuiterende bom ontwikkeld, die slechts bij deze actie werd ingezet.

    Het Duitse Ruhrgebied was tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijk strategisch doel voor Groot-Brittannie. De grote dammen in de regio waren daarbij de aantrekkelijkste doelwitten. Ze zorgden voor hydro-energie, drinkwater en waren van groot belang voor de industrie. Het vernietigen van de drie dammen, de Mohne Dam, de Eder Dam en de Sorpe Dam, zou op een conventionele manier vrijwel onmogelijk zijn. Wetenschapper Barnes Wallis had voor de Britse Royal Air Force (RAF) berekend dat een bom die een van de drie dammen kon vernietigen te zwaar zou zijn om met een Lancaster bommenwerper te kunnen werpen.

    Stuiterbom

      

    Wallis kreeg opdracht een alternatief te bedenken. Hij kwam vrij snel tot de conclusie dat een lichtere bom alleen succesvol kon zijn wanneer deze onder water tot ontploffing werd gebracht. De Duitsers hadden voor de dammen torpedo netten in het water gehangen, waardoor het geen optie was om de bom door het water te bij de dam te krijgen. Wallis ontwikkelde een cilindervormige stuiterbom die met 500 toeren per minuut moest worden rondgedraaid en laag bij het water moest worden losgelaten. De bom zou dan over het water stuiteren tot aan de dam zelf en vervolgens naar de voet van de dam rollen, waar dan de ontploffing plaats zou vinden.

     

    Voorbereidingen

    Wallis bom werd na enkele tests goedgekeurd voor gebruik en de RAF riep een speciale eenheid in het leven om de operatie uit te voeren. Dit 617e squadron kreeg na de aanval de bijnaam Dambusters mee. De vliegtuigen werden speciaal aangepast om s nachts laag bij de grond te kunnen vliegen. Ze werden ontdaan van overbodige ballast en voorzien van schijnwerpers om beter zicht te hebben. Op 13 mei 1943 waren de vliegtuigen en de bom gereed, waarna drie dagen later 19 vliegtuigen naar Duitsland vertrokken. Vijf vliegtuigen gingen onderweg verloren, twee door ongelukken en drie werden er neergehaald door de Duitsers.

    Operatie Chastise

    Hoewel de missie een succes was, waren de verliezen zwaar. Slechts 11 van de 19 Lancasters keerden terug; 53 bemanningsleden (van de 133) kwamen om. Gibson behoorde bij de teruggekeerden, en werd vanwege zijn moed en uitmuntende leiderschap beloond met het Victoria Cross, de hoogste Britse onderscheiding. Na Operatie Chastise stond het 617e squadron bekend als de Dam Busters.

    Door het bombardement viel de (drink)waterproductie in het Ruhrgebied van 1.000.000 m3 per dag terug tot 260.000, maar een maand later was de productie reeds terug op het oude peil dankzij een noodplan en voorzieningen (opgesteld in 1942) waarbij water uit de Rijn gebruikt kon worden. Ook de stroomvoorziening werd vrij snel hersteld, waardoor de gevolgen voor de Duitse oorlogsindustrie al met al vrij gering waren.

    De Duitsers wisten veel sneller dan verwacht de stuwdammen weer op te bouwen, waardoor de Duitse oorlogsindustrie al na een paar maanden weer op volle toeren draaide. De schade aan gebouwen en infrastructuur in het Mohne- en Ruhrdal was aanzienlijk en de morele klap voor de Duitsers groot. Voor het Britse moreel, dat na drie jaar oorlog aardig in elkaar gezakt was vanwege de uitzichtloosheid van de oorlog, was het een enorme opsteker. De resultaten van het bombardement bewezen aan geallieerde kant vooral voor de propaganda grote diensten.

    Door de twaalf meter hoge vloedgolf vielen in het Mohnedal tussen 1300 en 1600 slachtoffers. Meer dan de helft (minstens 1026) van hen waren geallieerde krijgsgevangenen en dwangarbeiders. In het Ruhrdal tussen Neheim en Niederense werd bijv. een kamp met Oekraiense dwangarbeidsters weggevaagd en vielen zeker 526 slachtoffers. Door de verwoesting van de Ederdam vielen 47 tot 68 slachtoffers.

     

     
     
     

    _______________________________________________________________________________________________________________________________

    Copyright 2001 - 2019 Karigro. Alle rechten voorbehouden  |  Colofon  Privacy  |  Disclaimer